Tuesday, January 26

lauresque x rumors • vintage is zegmaar echt mijn ding



(Deze titel is totáál niet geïnspireerd door Paulien Cornelisse) (Paulien schreef een boek dat 'taal is zegmaar echt mijn ding' heet) (Ok, fair enough - alle credits naar Paulien)

Goed, maar, dus. Vintage is wel écht zegmaar mijn ding. Ik houd van rondsnuffelen in vintage winkeltjes, ik houd van de geur die rond de jasjes, bloemenjurkjes en retro blousejes hangt - een beetje muf, maar niet storend. Je ruikt meteen dat het al gedragen is, maar alles is toch schoon. Ieder kledingstuk, ieder leren jack, veterlaarsje en kanten jurkje heeft al wat meegemaakt. Heeft een verhaal. Dat vind ik tof.




In samenwerking met Rumors Vintage (Haarlemmerstraat 99-A) lanceer ik een mini-serie (welgeteld twee blogposts - écht mini dus) over vintage kleding. In dit artikeltje vertel ik waarom vintage kleding kopen nog meer tof is. Over een paar dagen publiceer ik artikel nummer 2. Dat wordt een outfit. Helemaal vintage (en een beetje experimenteel gefotografeerd - ik zal alvast verklappen dat ik ervoor op de grond heb gelegen en door de kamer heb gesprint) (ja echt). 

Anyhow: vintage kleding is dus leuk. En dit is waarom:


uniek

Haha, ja oké. Misschien een beetje cliché enzo, maar dat maakt 't niet minder waar. De kans dat je op school komt en iemand spot met pre-cies dezelfde vintage blouse als die van jou is vrij klein. En omdat we het allemaal natuurlijk heel erg belangrijk vinden om origineel te zijn en onze eigen kledingstijl te ontwikkelen en op te vallen (enzo) is dat leuk. Je moet misschien iets beter je best doen om items te vinden die écht bij je passen, maar dan heb je ook wat. Dan ben je uniek. 

groen

'Huh, groen? Groen? Laura, groen?' Ik hóór het je denken. JA. Groen. Als in: bewust en goed voor de wereld enzo. Door vintage (of tweedehands) kleding te kopen recycle je eigenlijk kleding. En dat heeft heel veel positieve gevolgen. Je draagt hierdoor geen (of in ieder geval minder) bijdrage aan de 'fast-fashion' kledingindustrie. Aan de massabedrijven die enorme hoeveelheden kleding laten maken voor heel weinig geld. De kinderarbeid en onderbetaling in (bijvoorbeeld) Azië. Daarnaast is het veel beter voor het milieu. Het milieu lijdt enorm onder de kledingindustrie door o.a. de verf en andere giftige stoffen die worden gebruikt bij het produceren van de kleding. 

Ik vind dit persoonlijk een onwijs belangrijk onderwerp en probeer ook wat bewuster kleding te kopen. Daarnaast heb ik me een beetje ingelezen over het onderwerp, maar durf ik mezelf absolúút geen expert te noemen. Voor meer informatie over eerlijke mode kun je bijvoorbeeld de blog van Jamie en Merel (www.degroenemeisjes.nl) bezoeken - daar vind je een heleboel informatie en feitjes enzo :)


prijs/kwaliteit in verhouding

Vintage hoeft niet persé goedkoop te zijn. Maargoed, als je bedenkt hoeveel werk en tijd en materiaal er nodig is voor een kledingstuk dan is het eigenlijk ook raar dat we er zo weinig geld voor over hebben. De kwaliteit van vintage kleding is bovendien vaak erg goed (beter in ieder geval dan een shirtje van de Primark) en als je daarbij optelt dat je de wereld een handje helpt én een uniek item op de kop tikt lijkt me dat je daar best wat geld voor over mag hebben. Plus: heeeel erg duur is een vintage blouse meestal ook niet. Tenzij je een vintage Louis Vuitton schoudertasje hebt uitgekozen. Of een mantelpakje van Chanel ofzo. Maarja - je kunt niet alles hebben hè. 


kopen jullie wel eens vintage kleding? (ja, dûh, dat is vet hip) en waarom? (omdat het hip is dus)

nee maar serieus.




16 comments:

  1. Ik koop wel eens vintage kleding,ja

    ReplyDelete
  2. Ik koop al twee jaar lang echt alleen maar vintage kleding, hihi. Ik vind het zo leuk dat alles door elkaar hangt, met geen twee dingen hetzelfde, dan is het zo speciaal om iets te vinden in je eigen stijl en maat. Het is gewoon mijn ding. (Die zin stal ik via jou van Paulien)

    ReplyDelete
  3. Echt een super leuk artikel! Ik ben benieuwd naar de outfit die komen gaat.
    Ik houd zelf ook heel erg van vintage winkelen. Uren rond snuffelen in zo'n winkel doet mij goed. Het lijkt mij daarom ook echt geweldig om een keer naar de negenstraatjes te gaan in amsterdam!

    Liefs joelle

    ReplyDelete
  4. Mijn eerste ervaring met een vintage winkel was in Barcelona. Een beetje rondstruinen hier en daar en je komt bij leuke winkeltjes. Ik heb er zelfs twee bezocht, maar de één was toch wat leuker dan de ander. Ik kocht een prachtig, azuurblauw met Peter Pan zijden kraagje en een schattig leren riempje - wat bleek, het was een jurkje uit de jaren '70 <3

    ReplyDelete
  5. Ik ben ook heel erg vóór vintage kleding, of tweedehandskleding. Word ik blij van. Ik zit dan ook veel op Depop, een kledingapp waar iedereen hun kleding die ze niet meer zo vaak dragen aanbieden. Zo draag ik nu een tshirt van een meisje, tweedehands, en dat maakt me veel blijer dan een nieuw shirtje van de H&M.

    ReplyDelete
  6. Prachtige foto's! Ik ben zelf eigenlijk nooit heel geïnteresseerd geweest in vintage kleding. Maar ik moet zeggen, jij maakt me wel enthousiast!

    ReplyDelete
  7. Ah leuk dat je zo'n samenwerking hebt kunnen fiksen :) En hele fijne foto's <3

    ReplyDelete
  8. Ik heb een grote liefde ontwikkeld voor tweedehandswinkeltjes, en kom er soms wekelijks (oeps), toevallig komt mijn mintgroene galajurk voor het eindgala dit jaar bij een vintage winkeltje weg. (en ja, hij is handgemaakt in Parijs).

    ReplyDelete
  9. Ik heb nog nooit écht vintage gekocht moet ik zeggen, ben wel heel erg benieuwd naar je outfit ermee (en de foto's ervan uiteraard)!

    ReplyDelete
  10. Wat goed dat je aandacht besteed aan 'groene' kleding! Zelf probeer ik hier ook zo veel mogelijk op te letten. :)

    ReplyDelete
  11. Ik koop heel af en toe vintage kleding. Het is vaak wel lang zoeken maar vaak vind je uiteindelijk toch wel iets heel leuks!

    ReplyDelete
  12. Oké, bij die foto's van die tasjes begint mijn hart een stukje (lees: veel) sneller te kloppen. Wat zijn ze TOF! Sowieso leuk stukje dit Lau, ik kan me hier helemaal in vinden. :) Hoewel ik het soms nog best lastig vind om iets leuks te vinden tussen ál die rekken, ben ik altijd wel éxtra blij als ik iets moois vind in een vintagewinkel!

    ReplyDelete
  13. Tot nu toe koop ik maar heel af en toe vintage kleding, maar ik zit er wel over te denken om het steeds vaker te doen. Laatst wilde ik toevallig ook naar Rumors gaan, maar kwam ik er jammer genoeg niet aan toe. Zoals je zegt is het fijn dat het de wereld een beetje helpt, maar ik vind het vooral tof dat je zulke unieke items tegen kan komen, in plaats van dezelfde kleding van de H&M die iedereen draagt.

    ReplyDelete
  14. Het grootste deel van mijn kledingkast is tweedehands. Ik hou van snuffelen in kringloopwinkels.

    ReplyDelete
  15. Ik hou zó van tweedehands kleding! Inderdaad, je zal niet snel iemand tegen het lijf lopen in hetzelfde kledingstuk(: I like that! Enige minpuntje, toch vind ik vintage kleding vaak erg duur... is deze winkel aan de prijzige kant of valt het mee?

    ReplyDelete

Thanks!