Sunday, August 2

TRAVEL • ENGLAND & SCOTLAND PT. 2

Na een ietwat oncomfortabele eerste nacht - en dus vrij weinig slaap - viel de tweede dag in Engeland me toch een beetje zwaar. Ik was niet helemaal lekker, wat koortsig en het van hot naar her reizen droeg niet bepaald bij aan de relaxte vibe die ik zo graag wilde vasthouden. Gelukkig bezochten we dezelfde dag een ongelofelijk schattig stadje en fleurde ik weer een beetje op...

HEXHAM & KIRKCALDY

Het schattige stadje waar de band die dag zou spelen heette Hexham (pronounce: hex-am), ik heb er helaas geen foto's kunnen nemen (ik was m'n camera in de bus vergeten), maar het overall beeld van het plaatje is kort samen te vatten: pittoresk, smalle steegjes, een mini centrum met wat winkeltjes en heel veel schattige koffietentjes. Ook wel: de droom van iedere vintage-liefhebber en wanderlust-fanaat.

Na een middag in Hexham stapten we weer in de bus en vertrokken we naar Schotland. De reis duurde zo'n 3 uur, maar door het beeldschone heuvellandschap waar we doorheen reden alles behalve een straf. Ik heb de hele reis uit het raam gekeken en door de bus klonken vanuit alle hoeken om de zoveel tijd verwonderde oooh's en aaah's

In Schotland verbleven we op een camping vlakbij Edinburgh, waar we de eerste avond tot diep in de nacht onder een luifel hebben zitten kletsen. Ik zou in de bus slapen omdat ik nogsteeds ongelofelijke last van mijn rug had en dus sloop ik om 4 uur 's nachts over een doodstille camping richting de enorme tourbus waar ik vervolgens helemaal alleen de nacht doorbracht. Ik las eerst nog wat in The Miniaturist en viel vervolgens in een heerlijke, diepe slaap.

De volgende dag bezochten we Kirkcaldy (pronounce: kir-korry): een Schots stadje aan de zee. De fanfare speelde hier mee in een optocht en ik ging over verkenning uit. Ik dronk (wederom) koffie bij Costa en spendeerde vervolgens (samen met mijn broertje en drie vrienden) mijn middag aan de zee, genietend van het prachtige uitzicht. 's Avonds aten we fish and chips (een ongelofelijk vette hap, maar toch een must wanneer je in de UK bent) aan het strand en keerden we terug naar de camping, waar iedereen redelijk op tijd ging slapen.

EDINBURGH

De volgende ochtend werd ik al vroeg wakker en stond ik direct naast mijn bed (lees: de achterbank van de bus). We pakten onze spullen weer in, verlieten de camping en reden richting onze volgende bestemming: E D I N B U R G H (pronounce: edin-bruh).

Eenmaal aangekomen in Edinburgh keek ik mijn ogen uit. Het is moeilijk om de schoonheid van deze Schotse hoofdstad te beschrijven: er is vanalles wat en het is vooral allemaal véél in indrukwekkend. Ik heb de hele dag door de stad gedwaald en nogsteeds het gevoel dat ik slechts een fractie van de stad heb kunnen ervaren.

Wanneer je door één van de grotere winkelstraten van de stad loopt kun je rechts de Urban Outfitters, Waterstones of H&M binnenlopen en als je vervolgens de winkel verlaat sta je oog in oog met enorme heuvelruggen, ruïnes, kastelen en eeuwenoude huizen. Het contrast is haast niet te bevatten, maar ook bizar mooi. Ik zou dólgraag nog eens terug gaan om meer van de stad te kunnen zien en vooral ook meer mensen te ontmoeten. Schotten zijn ongelofelijk leuk (naar mijn ervaring in ieder geval), spontaan en lekker recht voor z'n raap, kortom: brilliant.

Edinburgh heeft een plaatsje in mijn hart veroverd, ik kan niet wachten tot ik weer voet zet op Schotse bodem.

IN HET VOLGENDE (EN LAATSTE) DEEL: ZWEMMEN BIJ EMBLETON, CRASTER, ALNWICK EN TERUG IN NEWCASTLE

18 comments:

1. Wauw, zo vet! Ik zag al veel mooie foto's op Instagram van je voorbij komen. Heel gaaf!

ReplyDelete
  2. Wat een mooie foto's, hier zou ik ook wel eens heen willen!

3. Heerlijke foto's, proficiat!

4. Dat Bas vrijwillig zo hipster wil poseren tho

Replies
    1. Ik heb 'm helemaal níéts opgedragen. Hij wilde zelf gewoon heel graag op de foto, lol ;)

Delete
  5. Zulke mooie foto's, ik hou van Engeland <3

ReplyDelete
  6. Zo fijn, deze foto's! Nog maar een half jaartje en dan mag ik zelf een half jaar in Engeland gaan wonen, zó veel zin in. :)

7. Onwijs mooie foto's! Hier wil ik ook nog heel graag een keer heen, het ziet er geweldig uit. Liefs, Klaske

8. Schotland lijkt me echt geweldig!! Toen ik in Engeland verbleef reden we ook een keer zo'n uur in de bus, maar was is het leuk om dan naar het mooie landschap te kijken. X

Replies
    1. Het landschap op zich is inderdaad gewoon al een attractie :) Northumberland (het gebied waar ik in Engeland was) is net als Schotland echt beeldschoon, ik heb me de hele vakantie dus prima vermaakt met om me heen kijken!

Delete
  9. Waaauw, wat en mooie foto's zeg! Wij gingen vroeger vaak naar Engeland en Schotland, misschien moet ik binnenkort weer eens terug gaan! :)

xx Alex

ReplyDelete
  10. Weeral zo'n mooie foto's en leuke bijpassende tekst (like always) :)