Tuesday, February 28

project • detox maart


Amsterdam, 28.2.2017 

Gebogen onder de grijze, stormende lucht en de jammerende, razende februariwind klimmen witte sneeuwklokjes en paarse krokusjes voorzichtig tussen het gras omhoog. Ze reiken op, strekken hun blaadjes alsof ze de zon uitnodigen haar stralen vrij te laten, de wolken opzij te duwen en de knopjes en bloemblaadjes van de eerste lentedagen te strelen. Dapper staan ze, zich schrap zettend tegen de woedende vlagen - 's winters hopeloze laatste pogingen tot het verduisteren van de wereld. Ik kan de lente al ruiken als ik buiten wandel, de geur van vochtige aarde, groeiend groen en een lauwwarm briesje. De vorst die langzaam de grond in trekt en steeds dieper verdwijnt. De aarde die langzaamaan opbloeit. 


Morgen is het de eerste dag van maart, het begin van een nieuw, groeiend en bloeiend seizoen én precies drie jaar geleden dat ik mijn eerste artikel ooit schreef. Lauresque is jarig! Over zesentwintig dagen is het precies negentien jaar geleden dat ik geboren werd, dan ben ik zélf jarig. Maart voelt altijd een beetje als een soort mijlpaal. De eerste paar, afschuwelijke, grijze, druilerige dagen van een nieuw jaar zijn voorbij (gevlogen - laat ik dat wel even benadrukken), er wordt een soort shift in de natuur in gang gezet, de vogels fluiten weer en zowel ik als mijn blog zijn een jaar ouder. Het is best een beetje confronterend soms: wéér een jaar voorbij - moet ik nu vanalles geleerd hebben en alles op een rijtje hebben? Laten we hopen van niet ;)

Omdat ik eindelijk wat meer tijd en energie heb om te schrijven en graag een wat regelmatiger blogschema zou aanhouden wil ik vandaag een oude bloggewoonte wat leven inblazen en herintroduceren: tot nog niet zo heel lang geleden stelde ik maandelijks een lijstje met doelen voor mezelf op en deelde ik die hier op mijn website. Dat begon drie jaar geleden met slordige, handgeschreven lijstjes in mijn agenda die ik vervolgens inscande en ontwikkelde zich tot nauwkeurig uitgewerkte artikeltjes vol grote doelen en plannen. Vanaf nu wil ik dat iets anders gaan aanpakken: ik houd het concept hetzelfde, maar probeer de doelen meer te zien als intenties. Dingen die ik graag zou willen bereiken en waar ik actief mee aan de slag ga en die hopelijk een positieve invloed op mijn leven hebben. Mocht ik niet overal in slagen dan is dat geen enkel probleem. We houden het realistisch ;)



De doelen die ik mezelf maandelijks stel houd ik over het algemeen bij in mijn Bullet Journal: een soort planner/agenda die ik zelf vormgeef en invul aan de hand van mijn prioriteiten. Bullet Journaling is momenteel een vrij populaire manier van plannen en is heel divers. Je kunt er alle kanten mee op. Van überneurotisch, OCD plannen (ik), tot relaxed je afspraken noteren en zo af en toe je gemoedstoestand tracken om meer inzicht te krijgen in hoe je emoties corresponderen met je productiviteit. Echt álles is mogelijk. Mochten jullie het interessant vinden om meer te lezen over Bullet Journaling dan maak ik er heel graag een uitgebreider artikeltje van. 

• detox maart •


Ik heb voor mezelf deze maand best een intensief lijstje met doelen opgesteld. Dat gaat niet iedere maand zo zijn en is ook absoluut niet persé de bedoeling. De afgelopen maanden zijn echter best zwaar voor me geweest en ben ik een beetje teruggevallen in oude patronen van depressie en ook mijn eetstoornis speelde enigszins op. Zowel die depressie als eetstoornis zijn dingen die al erg lang spelen en met periodes heftiger aanwezig zijn - ik probeer nu met de komst van de lente een mogelijkheid aan te grijpen om (op een langzaam en haalbaar tempo) al mijn losse eindjes bij elkaar te rapen en aan elkaar te knopen. Daar heb ik natuurlijk niet perse een nieuwe maand voor nodig - ik roep immers zelf altijd dat als je een verandering wilt maken je daar nú meteen mee moet beginnen - en ik ben er inmiddels ook al best een poosje actief mee aan de slag, maar het voelt toch altijd éxtra fijn om ergens een datum aan te knopen en er een beetje een serieus project van te maken. 

Daarom doop ik maart om tot detox maart - en met detoxen doel ik dan niet op geen gluten eten en alleen maar groene sapjes drinken (dat zou voor mij niet helemaal verstandig zijn) maar op het verwijderen van alle giftige gewoonten, invloeden en prikkels die mijn dagelijks leven zijn ingeslopen. En daar tegenover staat dat ik een aantal nieuwe of wat verwaarloosde gewoonten terug in mijn schema infiltreer.

dit is mijn plan

niet meer


• hele dagen/weken binnen zitten •
• binge/purging •
• uitstellen •

wél


• regelmatiger schrijven •
• dagelijks opruimen •
• meer lezen •• een dagboek bijhouden •
• iedere dag creëren •

En tot slot heb ik een aantal speciale dingen die deze maand mijn aandacht vereisen:


• yoga revolution •


Sinds kort doe ik iedere ochtend vóór mijn ontbijt yoga. En omdat dat me onwijs veel goede energie, rust en ontspanning oplevert wil ik dat in maart graag voortzetten. Daarom heb ik besloten er een soort challenge van te maken: Adriene, van Yoga with Adriene (mijn all-time favourite yoga channel op YouTube) heeft in januari een serie van 31 yoga practices gepubliceerd onder de naam 'Revolution'. Voor iedere dag één practice van ongeveer 20-30 minuten. Deze maand wil ik proberen om iedere ochtend te oefenen en even mindful te zijn op mijn yoga-mat met één van die videos.

Voel je alsjeblieft vrij om mee te doen met deze 'challenge' of 'revolution' (hoe je het ook wilt noemen), zelfs als je nog nooit iets met yoga gedaan hebt of als het je zelfs een beetje tegen staat kan ik je echt alleen maar aanraden het tóch een keer een kans te geven!


• toelating kunstacademie •


Dan tot slot iets ongelofelijk engs en spannend en leuks: ik heb me ingeschreven voor de kunstacademie en mag 31 maart toelating doen. Ik moet dan mijn portfolio laten zien en een toelatingsopdracht inleveren. Ik sta al weken strak van de spanning en ben bi-zar zenuwachtig, maar ik ben ook extreem enthousiast en hoop héél erg toegelaten te worden en komend jaar eindelijk te beginnen aan de opleiding van mijn dromen. Dat zullen jullie tegen die tijd allemaal wel meekrijgen natuurlijk. Het word een gróót avontuur en ik neem jullie allemaal mee :)



wat houdt jou deze maand bezig?


12 comments:

  1. Ik doe mee met de yoga 'revolution' :D

    Succes met al die fijne (en spannende) dingen!


    Liefs!

    ReplyDelete
  2. Jouw site en blog en artikeltjes en foto's blijven toch altijd mijn favoriet <3 Ik ga 'proberen' mee te doen met detox maart (proberen als in ik ga alle dingen die ik in mijn ogen niet wil en slecht vind even laten liggen) en yoga ga ik ook proberen! Misschien nog niet de revolution, maar Adriene heeft inderdaad een heel fijn kanaal met ontzettend veel losse en relatief heeeel korte yoga practices.
    Liefs!
    Anne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wat ongelofelijk leuk om te lezen! Dankjewel <3 Ik ben benieuwd hoe je de komende maand gaat ervaren! x

      Delete
  3. Fijn hoe je nu met mooie intenties bezig bent:) Yoga is echt serieus overal goed voor, ik kan niet meer zonder, zó fijn! Adriene vind ik ook chill inderdaad, ik wist niet van die challenge dus misschien ga ik het ook wel doen! En waaah spannend dat je toelating gaat doen joh! HEEL VEEL succes en sterkte, geloof in jezelf en al die dingen. Hoe dan ook cool dat je die stap zet en het gewoon gaat proberen. Laten we van maart een mooie maand maken! Ik voel me ook gemotiveerd om lekker aan de slag te gaan met alle dingen die me blij maken!

    ReplyDelete
  4. Hele mooie doelen Laura, volgens mij komt dat wel goed :) Heel veel succes alvast met de toelating, met jouw kunnen denk ik dat je daar goed zit!

    xx Alex

    ReplyDelete
  5. Aah wat gaaf dat je toelating gaat doen! Ik duim voor je, komt vast goed met jouw dosis talent<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaah ik ga helemaal blozen joh. dankjewel! x

      Delete
  6. Aaah Laura, ik heb er helemaal vertrouwen in dat het goed gaat komen met de kunstacademie toelating! (Ben vooral heel benieuwd waar en wat je gaat doen, ik weet dat er op 31 maart een HKU Illustration toelating is, wie weet zie ik je wel! (Als dat is wat je gaat doen tenminste, maar is wel erg toevallig :)) X

    ReplyDelete
  7. Ik ga meedoen met iedere dag wat creeëren! Gisteren pakte ik mn verfdoos er weer eens bij, en het was zo fijn! Heel veel succes bij je toelating, je tekeningetjes en illustraties zijn echt ongelofelijk leuk!!
    (en jaaa, ik zou wel een artikeltje willen over bullet journaling! ik snap eigenlijk nog steeds niet wat het precies inhoud :)

    ReplyDelete
  8. Zoveel succes met je toelating, maar ik denk ook wel dat dat goed moet komen met jouw talenten :) Hoop ook dat dit een goede maand voor je wordt en dat het weer wat beter met je zal gaan. ♥ Ik zit er aan te denken ook zo'n bullet journal te beginnen, dus een artikel erover zou ik heel tof vinden!
    Liefs X

    ReplyDelete
  9. Aw I hope you get a place at the academy! Your art is always so gorgeous! I would love it if you did a blog post about how you bullet journal. I've always admired people who do it but have never had the courage to start myself x

    ReplyDelete

Thanks!