Friday, March 14

Uitstellen?!

Hi there,
Ik had me gisteravond voorgenomen om op tijd te beginnen met leren, alles af te maken, vroeg te gaan slapen en een artikel te schrijven. Vele koekjes, een enorm stuk chocolade, een kop koffie, twee afspeellijsten en een hoop stress later was ik helaas nog nergens aan begonnen (ik ben een beetje ziek, dus ergens is het wel begrijpelijk). Toch is dit een spiraaltje waar ik helaas (iets te) vaak in terecht kom. Maar ik heb tips! Ik gebruik ze alleen niet vaak genoeg... Voor jullie (en mijzelf) zet ik ze vandaag op een rijtje.


Patronen doorbreken
Als eerste is het denk ik heel belangrijk om er achter te komen waarom je uitstelt. Ikzelf heb heel erg het probleem dat ik weinig vertrouwen heb ik mijzelf. Ik denk aan wat ik moet doen, denk dat ik het niet kan, maak alles veeeel groter dan het is (in mijn hoofd), en uiteindelijk ben ik alleen maar aan het stressen in plaats van doen. Om dit te doorbreken moet ik minder proberen na te denken, en sneller aan de slag te gaan. Dat is het allermoeilijkste. Maar om het makkelijker te maken voor mijzelf kan ik verschillende dingen doen.


Doel, motivatie en planning
Als eerste is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat je doel nu eigenlijk is. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende dingen die je zou kunnen uitstellen. Als het om schoolwerk gaat zou je als doel kunnen stellen dat je je huiswerk voor 8 uur 's avonds af wil hebben. Stel je het beginnen aan een bepaald project of bijvoorbeeld sporten uit, dan moet je al weer hele andere doelen stellen. Zorg er altijd voor dat deze doelen voor jou haalbaar zijn. Iedereen is anders, en heeft andere capaciteiten, maar jij gaat dit doen, en dit moet voor jou dus haalbaar zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat je gemotiveerd bent. Zonder motivatie is het erg lastig om iets voor elkaar te krijgen. Er is zelfs wetenschappelijk bewezen dat gebrek aan motivatie een grote trigger kan zijn voor een burn-out. Kun je niet echt en goeie drijfveer vinden om je wiskunde te gaan maken? Dan kan werken met een beloningssysteem handig werken. Spreek met jezelf af dat je een beloning krijg wanneer je een bepaalde hoeveelheid werk hebt verricht of deel je uiteindelijke doel op in tussenstapjes en beloon jezelf wanneer je zo'n tussenstap hebt behaald. Je zou jezelf kunnen trakteren op die heerlijke muffin die je steeds ziet wanneer je voorbij de bakker loopt, of je beloont jezelf met een heerlijk ontspan-avondje (inclusief een maskertje en manicure natuurlijk). Wees hierin wel serieus, dit werkt natuurlijk niet als je jezelf na iedere vijf minuten werken een uur pauze beloofd.

Planning is ook een factor die vaak een grote rol speelt in het wel of niet willen/kunnen beginnen aan wat dan ook. Ik merk bij mijzelf heel vaak dat als mijn planning niet duidelijk is, het een chaos wordt in mijn hoofd en ik niet kan overzien wat ik nog moet doen. Dit resulteert in stress en paniek, en uiteindelijk krijg ik weer niets voor elkaar. Wanneer ik echter een overzichtelijke planning voor mezelf maak, kom ik er achter dat het werk best te doen is, en ben ik in één à twee uur klaar. Zo simpel is het eigenlijk. To-Do-Lists zijn ook heel erg fijn, en werken daarnaast motiverend: je maakt een lijstje van de dingen die je nog moet doen, en wanneer je iets af hebt, streep je het weg. Doordat je ziet dat je steeds meer af krijgt, en steeds minder hoeft te doen blijf je gemotiveerd om door te gaan!

Aan de slag!
Wanneer je eenmaal aan het werk bent kom je er vaak achter dat het zo erg nog niet is, en vaak ben je zo klaar met de dingen waar je van te voren zo ongelofelijk tegen op keek (positieve ervaring -> volgende keer weer een stukje makkelijker om te beginnen). Toch kan het ook tegen vallen, in dat soort gevallen is het belangrijk dat je het voor jezelf zo aangenaam mogelijk maakt om toch door te gaan. Ikzelf zorg altijd dat mijn werkomgeving rustig, opgeruimd en vooral heel licht is. Ik luister geen muziek, en zorg dat ik mijn laptop/telefoon alleen gebruik als dat nodig is voor waar ik mee bezig ben. Via getcoldturkey.com kun je een programma downloaden dat tijdelijk al je social media blokkeert (niet iedereen hoeft zulke extreme maatregelen te treffen, maar ik ken genoeg mensen die daar iets aan hebben gehad).

Misschien merk je na een poosje wel dat het heel goed voelt om dingen op tijd af te krijgen. Ik merk dat zelf wel heel erg en dat werkt ook weer heel motiverend om aan de slag te gaan. Daarnaast geeft het me meer vertrouwen in mijzelf, en hey, wie wil dat nu niet? Het is het proberen waard (:

Heb jij nog tips om minder uit te stellen? Hoe krijg jij jezelf aan het werk?

Liefs,
Laura





4 comments:

  1. handige tips zal ik zeker gebruiken!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

      Liefs!

      Delete
  2. Ik stel ook altijd dingen uit, maar heb het wel altijd op tijd af en klaar..dus ja op zich vind ik het niet heel erg (wel als ik minder lang daardoor kan slapen haha) xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ik ben zelf een extreme perfectionist en heb ook last van faalangst, dus ik heb het ook altijd wel op tijd af. Maar mijn slaap lijdt er best een beetje onder inderdaad, en daarnaast levert het heeeeeul veel stress haha, oeps.

      Liefs!

      Delete

Thanks!